Zespół Szkół w Trębaczowie

Program edukacji multimedialnej - oddział Trębaczów

DŁUGOTERMINOWY PROJEKT ZASTOSOWANIA TECHNOLOGII MULTIMEDIALNYCH (KOMPUTERA, PROGRAMU „WESOŁA SZKOŁA”) W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM (KLASA O)

                                                                                                 ROK SZKOLNY 2015/2018

1. Zajęcia przygotowujące do korzystania z komputera:

-          ze względu na wiek i możliwości dzieci konieczne jest rozpoczęcie działań od zapoznania dzieci z budową i obsługą komputera (monitor, stacja, myszka klawiatura).

-          następny krok to opanowanie prostych czynności, które dziecko może wykonać za pomocą komputera (włączanie i wyłączanie urządzenia w obecności nauczyciela, gra „Mario”), oraz programy z pakietu MS OFFICE (program „Power Point”, Word)

Na ten etap należy przeznaczyć 5-6 zajęć w pracowni po około 30 min. po zaklimatyzowaniu się dzieci w grupie(tj. około 1-1,5 miesiąca – miesiąc październik ). Umiejętności jakie powinno opanować dziecko:

-          włączanie i wyłączanie komputera w obecności nauczyciela

-          korzystanie z  klawiszy  funkcyjnych (enter, delete, spacja)

-          sprawne odszukiwanie liter drukowanych na klawiaturze (te , które są wprowadzane systematycznie na zajęciach obowiązkowych)

Docelowo działania praktyczne  mają zmierzać do wyrobienia u dzieci umiejętności pracy z komputerem przy pomocy myszki i klawiatury z płytą CD zawierającą program multimedialny pt: „Wesoła szkoła”

2. Założenia  programu „Wesoła szkoła”

Program multimedialny koreluje z tematyką zajęć obowiązkowych. Zawiera szereg ćwiczeń o różnym stopniu trudności. Płyta z programem uruchamia się automatycznie. Dziecku we wszystkich działaniach towarzyszy plastelinowy ludzik- objaśnia polecenia, koryguje błędy (dziecko od Plastelinka dowiaduje się czy działania zakończyły się sukcesem).

3.Praca z programem „Wesoła szkoła”

Do wyboru jest pięć zestawów działań zwierających po kolejne pięć ćwiczeń (poczynając od najłatwiejszych dla dziecka). Dziecko systematycznie przyzwyczaja się do obecności „przewodnika” - Platelinka stąd sprawniej samodzielnie wykonuje ćwiczenia

PLAN ZAJĘĆ:

A)    uzupełnianie ćwiczeń z kapelusza np: dopasowywanie elementów  (foki, klowni), puzzle (słoń),

B)    uzupełnianie ćwiczeń ze słoneczka np: dopasowywanie elementów (pory roku)

C)     (obrazek do uzupełnianie ćwiczeń z tęczy np: dopasowywanie elementów ramki), puzzle (żabka), segregowanie (pędzle)

D)    uzupełnienie ćwiczeń z paprocią np: działania matematyczne (dodawanie i odejmowanie elementów), układanie słów (np.: j-j-), puzzle (obrazek rybki), krzyżówka

E)     uzupełnianie ćwiczeń ze sterem np.: ćwiczenia w liczeniu (mapa i kratki), ćwiczenie spostrzegawczości (łowienie zielonych butelek), ćwiczenia w czytaniu (skreślanie liter i odczytywanie)

Pracę z dzieckiem rozpoczyna się od ćwiczeń łatwych. Na każdym kolejnym zajęciu dziecko wykonuje ćwiczenie, które już zna i dodatkowo jedno nowe ćwiczenie. Pracując w te sposób na każdą kategorię należy zaplanować po około 5 zajęć w pracowni. Zakładając systematyczną pracę z komputerem należy przyjąć, że do końca maja sześciolatek nabędzie umiejętności pracy z płytą CD: „Wesoła szkoła”