Zespół Szkół w Trębaczowie

PROGRAM PRZEDSZKOLNEJ EDUKACJI LITERACKIEJ

PROGRAM PRZEDSZKOLNEJ EDUKACJI LITERACKIEJ

       Czytanie, jako forma  pracy z małym dzieckiem dostarcza bodźców do jego  rozwoju emocjonalnego,  przyczynia się do wzbogacenia wyobraźni,   rozszerza zakres spostrzeżeń i pojęć. Edukacja czytelnicza  polega  głównie na prezentowaniu dziecku utworów literackich w sposób przystępny i atrakcyjny.

          Wartości ponad czasowe literatury kształtują postawy,  wzbogacają słownik dziecka, inspirują do podejmowania działań. Częste czytanie bajek wpływa znacząco na rozwój wyobraźni i aktywności intelektualnej dzieci, wzbogaca ich wiedzę o świecie jednocześnie kształtując wrażliwość moralną. To z kolei ma  duży wpływ na kształtowanie osobowości małego dziecka.

        Ważną funkcję estetyczną pełnią ilustracje. Dziecko znajdując się w świecie kolorów, odbiera wrażenia estetyczne, poznaje nowe treści, uczy rozpoznawać różne techniki plastyczne oraz nabiera chęci do własnych ekspresji plastycznych.

 

Wiek przedszkolny to najodpowiedniejszy czas, w którym powinniśmy rozwijać zainteresowania czytelnicze najmłodszych.

 

Treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego w oparciu, o które został opracowany program „Cała szkoła czyta maluchom”

 

Program zakłada realizacje celów  wychowania przedszkolnego w zakresie:

1) wspomagania dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;

2) budowania systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;

3.rozwijania umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;

4.wprowadzenia dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez sztuki plastyczne;

 

 Wspomaganie  rozwoju, wychowywanie i kształcenie  dzieci poprzez realizację programu obejmuje następujące  obszary:

  • Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci.

1)      zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym.

2)      mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji lub komunikuje się w inny zrozumiały sposób.

3)      uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach.

  • Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.

1)      umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji.

  • Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;

1)      słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich, interesuje się książkami.

ZAŁOŻENIA PROGRAMU:

  1. Program ten adresowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym.
  2. Stanowi on wstęp do cyklu działań mających na celu systematyczny kontakt dziecka z literaturą, książką.
  3. Realizacje programu wspomagają osoby dorosłe  oraz uczniowie szkoły zaproszeni na spotkania.
  4. Program ma charakter edukacyjny i ma na celu przybliżenie dziecku świata literackiego.
  5. Program stanowi rozszerzenie treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
  6. Program dostosowano do potrzeb i możliwości dzieci przedszkolnych, oraz ich tempa rozwoju.
  7. Program ten rozwija zdolności poznawcze każdego dziecka na miarę jego możliwości, oraz inspiruje do działania.
  8. Program został napisany na podstawie bajek znanych autorów.
  9. Program stanowi alternatywę  stosunku do propozycji opartych na technikach multimedialnych.

Cele ogólne programu:

1)      Stwarzanie okazji do zaprezentowania  literatury  dziecięcej.

2)      Wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego.

3)      Kształcenie umiejętności rozróżniania dobra i zła.

4)      Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych dziecka.

5)      Rozwijanie postaw twórczych i wrażliwości estetycznej dziecka.

6)      Pobudzanie zainteresowania otaczającym światem ludzi i zwierząt.

7)      Wykorzystanie literatury dziecięcej jako inspiracji plastycznej dzieci.

8)      Wdrażanie do poszanowania książek.

Cele operacyjne programu:
Dziecko:

-potrafi uważnie wysłuchać bajki;

- umie rozpoznawać postacie z czytanych bajek;
- potrafi dokonać oceny postaw bohaterów;

- rozróżnia dobre i złe zachowania bohaterów;

- potrafi opisać obrazki, odpowiadać na pytania;
- rozumie znaczenie nowopoznanych słów związanych z wysłuchaną bajką;

- umie dostrzegać potrzeby innych;
- angażuje się w wspólnie podejmowane działania;

- umie poprzez formy plastyczne wyrazić treść wysłuchanej bajki;

- potrafi właściwie pokolorować szkic rysunku związany z treścią bajki;

-stosuje zwroty grzecznościowe wobec kolegów i koleżanek, oraz wobec gości odwiedzających przedszkole.

Środki realizacji programu ; (cykliczne czytanie bajek)

  • Przedstawienie dzieciom osoby czytającej (prezentacja gościa, przywitanie);
  • Czytanie tekstów bajek przez zaproszonych gości;
  • Zabawa kierowana ze śpiewem (wykorzystanie zabaw, które dzieci poznają w trakcie edukacji przedszkolnej);
  • Wspólne opowiadanie treści , próby oceny bohaterów (rozpoznawanie postaci);
  • Oglądanie ilustracji;
  • Sprecyzowanie przesłania moralnego utworu literackiego;
  • Praca plastyczna do treści wysłuchanej bajki.

Formy ekspresji plastycznej:

  • Rysunek kredką świecową;
  • Kolorowanie wyznaczonych płaszczyzn;
  • Rysunek farbą plakatową;
  • Rysunek pastą do zębów;
  • Rysunek węglem;
  • Wycinanka;
  • Wydzieranka.

Ewaluacja :

Ewaluacja programu będzie prowadzona pod koniec roku szkolnego. Uzyskane wyniki ewaluacji będą analizowane i wykorzystywane do wprowadzenia zmian w programie.

Sposoby ewaluacji programu:

  • obserwacja dzieci;
  • rozmowy z rodzicami i dziećmi;
  • analiza wytworów i osiągnięć dzieci  - wystawa zebranych i wykonanych prac;
  • ankieta przeprowadzona wśród rodziców dzieci uczęszczających na zajęcia do przedszkola;
  • przygotowanie inscenizacji ulubionej bajki dla społeczności szkolnej  i rodziców
  • Konkurs wiedzy literackiej (znajomości sytuacji i  bohaterów literackich ) .